Friday, November 20, 2009

conti.....report l.i


BAB 4: PERKHIDMATAN PENGANGKUTAN



4.1 Pengenalan


Bahagian ini menerangkan keseluruhan perkara mengenai penglibatan pelatih dalam produk utama syarikat iaitu perkhidmatan pengangkutan. Pelatih didedahkan dengan teknik-teknik menerima tempahan, aktiviti pembaharuan lesen, insurans, pemeriksaan Puspakom dan sebagain...........


4.2 Penerimaan Tempahan Bas


Rajah 4.1: Prosedur Penerimaan Tempahan Bas




Berdasarkan Rajah 4.1, pelatih diberi peluang untuk melakukan penempahan bas. Pelatih turut membantu staff menerima tempahan bas melalui telefon dan faksimili. Bagi penempahan bas yang perlu disegerakan akan didahulukan. Pelatih juga turut diminta oleh penyelia perkhidmatan pengangkutan Encik Kassim untuk membuat pembetulan kesilapan ‘Quotation’ yang disediakan oleh staff lain. Sementara staff lain sibuk menerima tempahan bas dari Orang Kenamaan pelatih akan membantu membuat ‘Quotation’ bagi Jabatan-jabatan yang menggunakan perkhidmatan pengangkutan.
Sekiranya pelatih belum menerima sebarang maklum balas mengenai ‘Quotation’ yang telah di hantar, menghubungi pihak-pihak tersebut untuk pengesahan. Pelatih akan menghubungi pihak-pihak tersebut samada melalui faksimili atau telefon. Sesetengah pelanggan juga lebih gemar datang sendiri ke pejabat untuk penempahan. Proses penerimaan tempahan bas dari pelanggan yang datang sendiri sedikit berbeza. Ini kerana, pelanggan selalunya akan meminta sedikit penerangan samada untuk mengetahui nama pemandu, laluan perjalanan dan sebagainya. Mc Intosh & Goeldner (1990) juga mencadangkan bahawa wakil jualan perlu menunjukkan sikap sopan-santun, ramah-tamah, berinisiatif untuk memberikan penerangan, dan tidak memberikan tekanan kepada pelancong dalam membuat pembelian. Wakil jualan perlu meluangkan masa untuk memberikan penerangan mengenai nilai sesuatu produk kepada pelanggannya dengan tepat dan jujur (McIntosh & Goeldner, 1990).

Terdapat juga pihak-pihak yang menangguhkan, membatalkan dan membuat pengesahan penempahan. Bagi semua penempahan bas yang menerima pengesahan akan di minta butir-butir seperti cara pembayaran..........


BAB 5 : PAKEJ

LAM NI STORY AR CKIT CM NE WT PAKEJ...KALAU KORANG BUAT PAKEJ AR..KALAU KORANG IKUT GROUP YANG KORANG WAT PAKEJ TU CITER AR CKIT PNGALAMAN..WHAT U GET..VALUE APE..SKILL APE..PR KE MARKETING KEW..APE2 JELAH

BAB 6 : PEMANDU PELANCONG

LAM NI PENULIS CITER BAB PEMANDU PELANCONG COZ,MANG TIAP2 ARI DE JE KEJE NGAN TOUR GUIDE..CITER AR DEFINISI..TUGAS2...KALAU G AMEK LESEN TOUR GUIDE CITER AR CIKIT PROSEDUR..PE YG KORANG DPT DARI PENDEDAHAN NI.

then leh letak topik TICKETING KALAU KORANG DE WT BOOKING FLIGHT

G REBUT TENDER KE..

APE2 SAJE YANG KORANG WT TIME l.i leh letak

g MATTA FAIR KEW...kALAU JOIN MATTA FAIR STORY AR FLOW SEBELUM SEMASA N SELEPAS MATTA FAIR..APE YANG KORANG BUAT BUKAN APE YANG TEMPAT TU DAH SEDIE..BUKAN ANALISIS SAL TEMPAT TU SAL KORANG..APE YG KORANG DAPAT..APE VALUE22...SKIL2..KNOWLEDGE...

FAHAM X.KALAU X FHM LEY CONTACT PENULIS.

G BEIJING KE,INDONESIA KE..KALAU PGI AR..HUHU


REMINDDDDD....


YANG PENTING SKALI JGN LUPA LETAK ANALISIS SWOT SAL TEMPAT TU KT TOPIK CADANGAN TERHADAP COMPANY TU..

THEN JGN PKAI AYAT SAYA TIME TULIS REPORT TEBAL TUH..GUNA AYAT PELATIH..JGN GUNA MEREKA..GUNA AYAT PIHAK SYARIKAT KE APE2 LA..

THEN kalau lecturer korang x cerewet may be x kene buat lain time kat poli..nasib korang ar..penulis print sekali LAGI aje....ade yang print 2 3 kali...buat the best ar.

2 comments:

NASIR JAMALUDDIN said...

hik3 bab 3,4,5,6 tu bley ak sent kt sy by email... please!!!

Ms Spongebob said...

hehehe...wekk..its too late..